Friday, June 20, 2008

Gem Beach Resort , Batu Rakit & Candat , Terengganu.

Gem Beach Resort & Candat, Terengganu.

Pertengahan May, kekanda ku Zainon sekeluarga telah datang melawat kami di Terengganu. Chewah.. bahasa bunga-bunga gitu. Akhirnya sampai gak dorang kat sini. Oleh kerana masa tu musim candat sotong, suamiku pun ajakla abang iparku pi bercandat. Mereka sampai di rumah kami pada jam 05:00, 17 May 2008. Selepas berborak pendek, masing-masing masuk ke bilik untuk sambung tido. Jap lagi dalam jam 11:00 nak bertolak ke Gem Beach Resort lak. Kami mengajak mereka bercuti di Gem Beach Resort, Batu Rakit, Terengganu. Nanti bila kaum bapa pi mencandat, leh la bebudak pi mandi kolam. kalau duk kat rumah, sian lak bebudak ni, tkleh nak wat apa, baik duk resort. Seramai 4 orang telah mengambil bahagian dalam aktiviti mencandat ni, mereka adalah abg iparku, kawan opis hubby ku (Rashid) dan sorang lagi kawan hubbyku semasa di KL (Zuhairi), mereka berdua memang kamcing dan buat keje sama-sama, campur nelayan 2 orang jadilah 6 orang. Lokasi candat Pulau Bidong dan Pulau Redang.

Punyalah semangat, almaklumler suamiku dan abang ipar ku tk penah bercandat. Kalaula tak dapat bawak balik sotong , akan ku gelak terguling-guling bersama anakanda. Wakakahhakah... Lebih kurang jam 14:00, kaum bapa telah memulakan perjalanan untuk ke jeti Merang. Hari tue kami pun tkde aktiviti apa pun nak dilakukan, sekadar berjalan-jalan di pantai dan di sekitar resort. Anak buah ku tak sabar-sabar nak mandi kolam. Tapi mereka hanya dibenarkan mandi kolam esok aja. Sabar ye nak oi.. Esok leh mandi kolam.

Hari kedua.
Lebih kurang jam 09:00, hubby ku call bagitau dorang dah nak mendarat. Aku tanya hasil tangkapan dorang, boleh tahan. Seorang dapat sotong 30 ekor, 4 orang 120 ekor. Sewaktu pergi ke destinasi mencandat, mereka telah melabuhkan pukat/perangkap ikan di perairan. So dapatla ketam sikit, ikan pari 3 ekor. Seekor dah busuk, so buang jer kat dalam laut balik, seekor tu besar sangat-sangat, nelayan tu suruh lepaskan jer, adalah tu. So seekor je la bawak naik. Nampaknya seminggu dua la makan lauk hasil tangkapan. Yela, aku berdua jer, anakanda pun baru 9 bulan. Rezeki laut.. Alhamdulilla..

Pagi tu ku bawa anakanda mandi di kolam bersama sepupu-sepupunya. Amboi.. seronok bukan main budak-budak tu. Sesampai suamiku di bilik, alahai siannya ku tengok. Letih semacam jer. Oo.. tak cukup tidur rupanya. Lepas membersihkan diri, ZZZzzzz... Sampai makan tengah hari pun tak bangun. Nampaknya makan sorang-sorang la. Tepon suruh hantar makanan kat bilik je la. Nak dijadikan cerita, kakak ku tak makan tengah hari tu sebab abang iparku tido, sian dier.. Awatla tak tepon jer, tkpela kenangan kelaparan di Terengganu. hehe.. :D Petang tu, setelah puas berehat, kami membawa tetamu kami menikmati keindahan Kuala Terengganu. Hehe..:D Kemudian ke Taman Tamadun Islam, tengok Masjid Kristal. Kemudian kami singgah sebentar di Giant Hypermarkat sebelum ke tempat makan untuk dinner. Kami makan di Kedai Air Buah Gelas Besar Pior. Masing-masing masih keletihan, selepas makan kami terus ke bilik untuk berehat.

Hari Ketiga...
Selepas subuh, hubby ngan kawannya kuar pi cari sarapan, nasi dagang. Yela..tak sah klau datang Terengganu tak kene nasi datang. Selepas sarapan, kami pun pi mandi kolam. Ingat nak mandi laut tapi kawasan tu laut dalam, bahaya. Mandi kolam jerla. Seronok sangat tengok bebudak tu. Arini Umar ngan SitiJr leh mandi tempat dalam sebab ada orang jaga. Amrullah pun mandi tempat dalam, sebab abah dah belikan pelampung. Best.. best.. Selepas mandi, masing-masing mengemas untuk pulang. Kami membawa tetamu bershopping sikit di Pasar Payang. Kemudian makan tengah hari di Restoran Mat Binjai. Nak suruh dorang rasa telur penyu. Sebelum balik ke KL, kami singgah di Masjid Tengku Tengah Zaharah @ Masjid Terapung. Kami berpisah di sini. Kakak ku meneruskan perjalanan ke destinasi seterus mereka manakala kami pulang ke rumah memandangkan anakanda Amrullah pun dah tidur. Semoga family kakak ku berpuas hati dengan layanan yang tak seberapa dari kami. Nanti datang lagi ye.. Daa..