Thursday, February 5, 2009

37 minggu ++

Kandunganku sudah cukup bulan...


Diam tak diam dah 37 minggu kandunganku. Semalam aku wat check-up pregnant, doktor kata aku dah 37 minggu++, lebih kurang 9 bulan seminggu ghitu. Dah cukup bulan la tu namanya. So bila-bila masa leh bersalin, kene alert and prepare everything. Kalau nak diikutkan anak sulungku, aku bersalin agak lewat iaitu 41 minggu. Tapi yang ni aku dapat rasakan kelainan, mungkin awal kot. Yela, dah sarat-sarat mengandung pun masih berulang-alik Terengganu-N9. Tak campur dengan kekerapan mendukung dan mengejar anakanda lagi. Kekurangan rehat lagi. Aku tak kisah lambat ke cepat ke, doaku semoga semuanya berjalan lancar dan selamat. Lepas check urine, tekanan darah dan kesihatan, doktor suruh baring nak check baby lak. Agak terkejut gak bila doktor tgk baby dah dalam keadaan 'sujud' dan dalam salurannya. 'Kalau ikutkan perkiraan biasa, dalam keadaan begitu tak lama dah. Hubbyku turut terperanjat, yela ingatkan dia menurun abangnya kuar lambat. Kita berserah, Allah maha berkuasa, tapi kene bersedialah sentiasa.' Kata doktor kepadaku.

Ya betul, aku nampak babyku dalam keadaan sujud di dalam perutku dengan jelas sekali, sebak hatiku. Baru aku tahu keadaan baby nak keluar 'bersujud', tersirat sungguh ciptaan Allah. Beruntunglah bagi orang-orang yang berfikir. Yela, dulu masa anakanda Amrullah check-up kat gomen jer, mana ada tiap kali jumpa scan baby. 2 kali jer sepanjang mengandung. Hatiku mula dup dap dup dap antara gembira tak sabar nak dapat baby baru dan pengalaman bersalin antara hidup dan mati. Kalau boleh dengan izinNya, aku harap dapat melahirkan baby ni secara normal dan taknak ambik epidural walaupun doktor ada mengsyorkannya kalau taknak rasa sakit. Takpela, aku ambil keputusan taknak ambik, dengan kesakitan itulah telah menginsafkan aku, yakni aku hanyalah seorang hambaNya dan anak . (janganlah sesekali menyakiti hati ibu anda kerana dugaan seorang ibu dah terlalu besar terutama ketika melahirkan).

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
` ` ` ` ` ihikhik ` ` ` menari ` ` gelakguling ` ` ` ` ` ` ` adus ` tension ` ` ` ` ` ` ` ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ''