Wednesday, December 3, 2008

Selamat Hari Raya Korban

Salam Eidul Adha


Tidak lama lagi semua umat islam di muka bumi ini akan menyambut Hari Raya Haji @ Raya Eidul Adha @ dikenali juga sebagai hari raya korban. Esok lusa kami sekeluarga dah nak balik selangor. Tahun ni beraya di Selangor. Raya kedua baru balik Terengganu. Itupun kalau tak banjir. Hehe.. Kepada semua pengunjung blog ini, kami sekeluarga mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Haji. Maaf jika ada salah dan silap yang tidak disedari. Kepada yang balik kampung, berhati-hati ketika memandu.

Di sini saya ingin berkongsi sedikit pengertian korban hasil research saya di internet..

Korban ialah penyembelihan haiwan tertentu pada tanggal 10, 11, 12 dan 13 Zulhijjah dengan maksud untuk mendekatkan diri kepada Allah. Perintah berkorban telah disyariatkan oleh Allah kepada kita pada tahun ke 2 hijrah bersamaan dengan perintah solat Eidul Adha dan zakat.

Firman Allah swt yang bermaksud:
"Maka solatlah kamu untuk Tuhanmu dan menyembelihlah."
Al-Kautsar:


Menurut pendapat yang masyhur, maksud solat pada ayat itu ialah solat Eidul Adha dan yang dimaksudkan dengan menyembelih ialah berkorban.

Terdapat banyak keistimewaanibadah korban ini. Antaranya ialah Saidina Ali bin Abi Talib r.a telah meriwayatkan bahawa sesiapa yang meninggalkan rumahnya dengan maksud membeli haiwan korban, maka setiap langkah dikurniakan 10 kebajikan, dihapuskan 10 kesalahan, dinaikkan martabatnya 10 darjat.

Kepada ummat Islam yang telah cukup syarat haji, bolehlah menunaikan Ibadah Haji ke Baitullahilharam.


Video ni masa family hubby ku buat ibadah korban tahun lepas.

Jumpa lagi..:D



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
` ` ` ` ` ihikhik ` ` ` menari ` ` gelakguling ` ` ` ` ` ` ` adus ` tension ` ` ` ` ` ` ` ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ''