Wednesday, March 23, 2011

Darjat seorang wanita

Tingginya darjat seorang Ibu

Pasti korang pernah tengok rancangan Akil Hayy kat tv sempena musim terbarunya. Kali ni Isteri kesayangan dia pun ada sekali. Aku pun kekadang je tengok. Kebetulan masa aku tengok berkaitan dengan ibubapa. Kat sini aku nak kongsi sesuatu yang aku rasa menarik untuk pengetahuan bersama. Pernahkah korang tahu..

Darjat seorang Ibu 3 kali lebih tinggi dari seorang Bapa
1.Ibu
2.Ibu
3.Ibu
4.Bapa

Seperti dalam hadis yang diriwayatkan:
"Seorang datang menghadap Rasulullah s.a.w. seraya bertanya,
"Wahai Rasulullah, siapakah manusia yang berhak saya pergauli dengan baik,"
Baginda s.a.w. menjawab,
"Ibumu,"

"Lalu siapa?"

Baginda s.a.w. menjawab,
"Ibumu,"

"Lalu siapa?"

Baginda s.a.w. menjawab,
"Ibumu,"

kemudian dia bertanya lagi,
"Lalu siapa?"

Akhirnya Baginda s.a.w menjawab,
"Bapamu"
(Hadis Riwayat Ahmad dan Abu Dawud)

Bagi seorang lelaki yang dah berkahwin..Aturan baginya ialah
1. Ibu
2. Ibu Mertua
3. Bapa
4. Bapa Mertua
5. Isteri

Sesungguhnya Ibu adalah harta anda dunia dan akhirat. Sayangilah dah hargailah dia sementara dia masih hidup. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

Allah Maha Besar.. Ia lebih Mengetahui.
Wallahuaklam..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
` ` ` ` ` ihikhik ` ` ` menari ` ` gelakguling ` ` ` ` ` ` ` adus ` tension ` ` ` ` ` ` ` ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ''