Saturday, November 7, 2009

Muhasabah diri untuk yang bergelar Isteri

Juga sebagai peringatan untuk diri sendiri ..


Beberapa hari yang lepas aku terbaca petikan dari blog ctkusut yang lebih aku kenali dengan ctkuyu. Tertarik aku dengan n3 dia hari tue. Hal berkaitan isteri. Ini kerana sekarang ramai isteri di luar sana yang lupa bahawa mereka adalah seorang wanita yang bergelar 'isteri' kepada seorang lelaki bergelar suami. Marilah sama-sama kita muhasabah diri. Aku copy n paste jer dari ko,ctkusut, halallah er.

Sabda Rasulullah saw :
" Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri daripada kaum wanita." Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka: " Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir? " Baginda menjawab : " Tidak, mereka ini ialah mereka yang menggunakan lidah menyakiti hati suami dan tidak bersyukur akan nikmat yang disediakan oleh suaminya." (Muslim)

Sabda Rasulullah saw :
" Aku lihat api neraka, tidak pernah aku melihatnya seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya. Telah aku saksikan kebanyakan ahli neraka ialah wanita. Rasullullah saw ditanya: " Mengapa demikian ya Rasulullah? " Baginda menjawab: " Wanita mengkufurkan suaminya dan mangkufurkan ihsannya. Jikalau engkau berbuat baik kepadanya seberapa banyak pun dia masih belum merasa berpuas hati dan merasa cukup." (Riwayat al-Bukhari)

Sabda Rasulullah saw :
" Apabila perempuan keluar rumah, sedangkan suaminya membencinya, dia dilaknat oleh semua malaikat di langit, dan semua apa yang dilaluinya selain daripada jin dan manusia sehingga dia kembali. " (Thabarani di dalam al-Awsat)

Semoga ia dapat menjadi penduan dalam hidup kita.
To my lovely hubby " Maafkan di atas segala kekilafan diri ini. Sesungguhnya isterimu ini hanyalah seorang insan kerdil yang biasa yang tidak lari dari melakukan kesilapan..:-* "

1 comment:

cTmaRina said...

bersma-sama lah kite para isteri memperbaiki diri kita agar menjadi yang terbaik untuk suami kita... insyaAllah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
` ` ` ` ` ihikhik ` ` ` menari ` ` gelakguling ` ` ` ` ` ` ` adus ` tension ` ` ` ` ` ` ` ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ''