Thursday, October 30, 2008

Pulau Perhentian, Terengganu : April 2007

Pulau Perhentian, Terengganu, Malaysia.

Sejak dua menjak ni, perut ku asyik rasa tak selesa jer. Aik.. baru 5bln lebih. Agaknya terlalu banyak berdiri + wat kerja umah kot. Setahun yang lalu ketika kandungan ku berusia sama seperti sekarang, aku masih sempat lagi ke Pulau Perhentian, Terengganu. First time pregnant, perut pun takla besar sangat walaupun dah 5 bulan. Kebetulan pula masa tu adik perempuanku duduk di rumahku. Takde maknanya datang Terengganu tak pi pulau.

Seperti biasa, aku mulakan dengan kisah sejarah Pulau Perhentian. Pulau Perhentian terbahagi kepada 2 iaitu Pulau Perhentian Besar dan Pulau Perhentian Kecil. Mengikut sejarah, penduduk awal Pulau Perhentian ialah Batin Mina.Tempat yang mula-mula dibuka dan didiami ialah Teluk Dalam, di sekitar sebatang alur air payau yang cetek yang dikenali sebagai Alur Cina. Nama Pulau Perhentian diambil kerana pulau ini dahulu merupakan tempat persinggahan kapal-kapal dagang dari China ke Asia Tenggara. Sehingga sekarang pulau ini masih lagi dijadikan tempat berlindung bagi kapal-kapal dari angin kencang dan ombak besar. Maklumat Lanjut boleh layari http://www.pulauperhentian.com.my/sejarahperhentian.php

25 April
: Percutian yang tidak dirancang ini akhirnya membawa kami ke Pulau Perhentian Besar. Kami mengambil boat dari jeti Kuala Besut ke Pulau Perhentian pada jam 1600. Ia merupakan boat terakhir ke Pulau Perhentian. Boat yang kami naiki rupa-rupanya menurunkan kami di perhentian di Pulau Perhentian Kecil. Masa beli tiket tadi, dia kata hantar terus ke resort. Tipu la ni. Hubby ku dah merungut..aku pun sama.. hehe.. yela nanti lambat la kami sampai ke destinasi. Lebih kurang jam 1800, pekerja Arwana Perhentian Eco Resort sampai untuk mengambil kami bertiga menggunakan boat laju. Kami sampai di resort lebih kurang 1830. Kat sini ada banyak resort, dari yang sangat murah sehingga yang agak mahal. Kami memilih Arwana Perhentian Eco Resort sebab kat sini je yang ada kolam mandi. Memandangkan kami sampai pun dah lewat petang, pada sebelah malam setelah makan di resort, kami hanya berjalan-jalan di pandai sahaja. Ketika ni air pasang, sejukkk...

26 April : Hari ini kami ada aktiviti snorkeling. Kami sarapan pagi jam 0830 kerana jam 0930 kami perlu ada di boat untuk aktviti snorkeling. Boat ni hanya bawa kami bertiga sahaja. Kami di bawa ke 3 tempat iaitu Shark Point ,Coral Garden dan Turtle Point. Tapi aku dan adikku hanya turun kat 2 tempat sahaja. Tak laratla.. ngan perut yang begini membuatkan aku cepat rasa letih. Adikku pula, bila aku tak turun, dia pun taknak turun. So hubby ku dan budak boat jerla yang turun di tempat ke3. Balik dari snorkeling, kami mandi kolam pula. Masa ni rasa lapar dah. So tak lama manalah kami mandi kolam. Selepas membersihkan diri, kami turun untuk lunch. Jam 1500, hubby ku ada aktiviti diving lak. Aku dan adikku ikut gak, tapi duk di boat jela. Hubby ku kata coral kat sini lebih cantik dari Pulau Redang. Aku hanya leh dengar jela, nak diving tak reti.. heheh.. Petang tue kami berjalan di pantai sambil tengok sunset. Air pun dah mula pasang.

Pada sebelah malam kami makan di restoran bersebelahan dengan resort. Murah sikit sini. Kebetulan malam tu tak ramai pelanggan. Kami sempat berborak dengan tuan kedai. Kisah asal usul dan perkara pelik kat pulau ni. Seram gak masa dengar tu. Tapi buat-buat berani jela. Anak makcik ni pernah accident di pulau ni. Boat langgar boat. Rupa-rupanya bukan jalan raya jer kene berhati-hati, kat laut pun kene berhati-hati. Selepas berborak panjang, makanan pun dah lama habis, kami pun berangkatlah ke bilik.

27 April : Pagi ni kami bersarapan jam 0900. Hari ni dah nak balik, so takde aktiviti pun. Selepas sarapan yang agak lama, kami check-out pada jam 1100. Boat akan sampai pada jam 1130. Cuaca hari ni mendung, harap-harap tak hujan. Dalam perjalanan, ujan renyai-renyai mula turun, laut dah mula bergelora. Aku mula rasa tak selesa. Alhamdulilla, sampainya kami ke daratan, baru hujan mula lebat turun. Insyaallah, akan kami datang lagi ke sini. Tungguu....