Wednesday, June 2, 2010

Allah Lebih Mengetahui

Al-Fatihah untuk adinda Su..

Hari ini bermakna telah 20 hari adinda Suriati meninggalkan kami. Tanggal 13 Mei 2010, jam 5:30 petang bersamaan hari Khamis, kami mendapat panggilan telefon yang mengatakan adik iparku (adik Hubby) Su telah kembali ke Rahmatullah. Ketika itu kami berada di LPT (otw ke HUSM Kubang Kerian) kerana telah dimaklumkan tenagh hari tadi keadaan Su yang nazak. Di sini ingin aku berkongsi sedikit cerita benar tentang BENARNYA kekuasaan Allah. Pemergian yang telah dijangka sedikit sebanyak telah merentap hati kecil kami sekeluarga. Tapi mungkin itu yang terbaik baginya. Dari hidup terseksa di dunia, hanya Tuhan yang tahu penderitaannya. Mungkin disebabkan itu jenazah allahyarhamah cukup tenang dan mudah diuruskan. Jasadnya tidak keras kaku, sebaliknya lembut seperti jasad hidup. Mudah diurus dan dikiyamkan. Selepas dimandikan jenazah menjadi cukup bersih. Aku yang sememangnya penakut ini (kat tv,majalah atau gambar pun aku takkan tengok) juga jadi tidak takut untuk melihat jenazah allahyarhamah. Malah ingin ku lihatnya berkali-kali. Wajahnya juga cukup tenang. Segala urusan pengebumian berjalan lancar. Alhamdulillah. Hatiku terdetik, "Ya Allah, bertuah sungguh Su. Adakah aku akan terpilih seperti Su? Ya Allah, kau matikanlah aku di dalam iman." Air mataku bergenang, sedih atas pemergian atau takut akan kekuasaan Allah?? Sudah sediakan aku?? Ajal maut akan tiba bila-bila masa tanpa mengira usia.

Apakah sebenarnya penderitaan allahyarhamah ketika hidupnya selain penyakit jantung yang ditanggungnya? Hanya Allah yang lebih mengetahui. Sesungguhnya tiada yang lebih berkuasa melainkannya. Bagaimana pula dengan kita? Mudahkah kita nanti? Atau sebaliknya? Nauzubillah..

Semoga Allah menempatkan roh adinda Su dikalangan hamba-hambanya yang beriman.

3 comments:

Ibu Aqmar said...

Al-Fatihah untuk arwah. Moga2 dia ditempatkan bersama2 orang2 yg beriman. Moga2 kematian kita juga dipermudahkanNya. Insya Allah. Amin.

♥ Darina Shower Scrub said...

terima kasih kema..

da said...

yakziah..semoga rohnya diletakkan di dalam golongan orang beriman..amin

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
` ` ` ` ` ihikhik ` ` ` menari ` ` gelakguling ` ` ` ` ` ` ` adus ` tension ` ` ` ` ` ` ` ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ' ''